توزیع غیرعادلانه کار و مرخصی‌، دو مشکل عمده نیروهای کار در عسلویه است


توزیع غیرعادلانه روزهای کار و استراحت و تبعیض در دسترسی به امکانات ازجمله مهم‌ترین مسائلی هستند که نیروهای پیمانی کار در عسلویه با آن مواجه هستند.
حسین مزارعی (نیروی متخصص برق در یکی از پالایشگاه‌های گاز عسلویه) در بخشی از مصاحبه با یک روزنامه حکومتی گفته است: نیروهای پیمانی و قراردادی کار در عسلویه با دو مشکل عمده مواجه هستند. اول، انواع آلودگی‌ها، به‌خصوص آلودگی هوا که موجب ابتلا به امراض و حساسیت‌های پوستی و تنفسی یا موجب طولانی‌شدن زمان بهبود بیماری‌های عادی و پیش‌پا‌افتاده‌ای همچون سرماخوردگی می‌شود و از همین رو معمولا نیروهای کار در سنین بالا با این مسائل بیشتر دست و پنجه نرم می‌کنند. به علاوه، آلودگی صوتی در محیط‌های کار موجب مشکلاتی از قبیل کم‌شنوایی برای کارگران می‌شود البته این مشکل شامل حال کارگران رسمی این منطقه نیز می‌شود.
وی افزود: مشکل دوم که تنها ما به‌عنوان کارکنان شرکت‌های پیمانکاری معمولا با آن مواجهیم، نحوه توزیع مرخصی است. نیروهای طرف قرارداد رسمی عموما در قبال هر 14 روز کار، از 14 روز استراحت برخوردار می‌شوند. درحالیکه افرادی مثل من که قراردادهایشان رسمی نیست، در ازای هر 14 روز کار، از 7 روز استراحت برخوردار می‌شوند. همچنین نیروهای رسمی، حقوق بسیار بالاتری در قیاس با نیروهای قراردادی و پیمانکاری دریافت می‌کنند. این درحالی‌ست که محیط و حجم کار نیروهای رسمی و قراردادی یکسان است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر