نگاهی به تحلیلهای کارگری زیر حاکمیت آخوندی نگاهی به تحلیلهای کارگری زیر حاکمیت آخوندی

ین تحلیلی است که توسط یکی از کارشناسان کارگری داخل حکومت(حسین حبیبی در گفتگو با ایلنا تلخ و شیرین سال ۹۶ ) شده بخوبی نشان میدهد زیر حاکمیت آخوندی پاسخی برای خواسته های کارگران و محرومان ایران وجود ندارد.       





                                                                         آیا امکان دارد که تغییر فضای کلان اقتصادی آنطور که در این مطلب آمده بدون تغییر در حاکمیت دیکتاتوری آخوندی و برقرازی آزادی و دموکراسی عملی شود؟                                            متن زیر نقل قول از مصاحبه با ایلنا است:
«گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ پر فراز و نشیبِ طبقه‌ی کارگرِ ایرانی، شاید هیچ سالی نبوده‌ است که از آن بتوان  به عنوان یک «تجربه‌ی شیرین» یاد کرد؛ هیچ سالی که در آن «کارگر ایرانی» دورنمای نسبتاً روشنی پیشِ رو ببیند و بتواند از سر آسودگی خیال، نفسی به راحتی بکشد و چشم به فردای بهتر بدوزد. حداقل در چند دهه‌ی گذشته چنینی اتفاقی نیفتاده‌ است. هرگز مثلثِ مطالبات صنفی که همان دستمزد، امنیت شغلی و تشکل‌یابی‌ست، در وضعیت پایدار و قابل قبولی نبوده‌است. سال ۹۶ نیز از این قاعده‌ی کلی به هیچ وجه مستثنا نیست؛ سالی که اوج کم داشت و فرود بسیار....
با این همه «نگاه‌ها» به آنچه روی داده‌است متفاوت است. برخی پاره‌ای از اتفاقات رخ داده را گام‌های حداقلیِ رو به جلو می‌دانند اما عده‌ای نیز معتقدند تا زمانی که «مشکلات ساختاریِ عدیده» حل نشود، انتظار هیچ معجزه‌ای نمی‌توان داشت.
در مورد بدترین اتفاقات رخ‌داده تا حدود زیادی بین فعالان کارگری از طیف‌های گوناگون توافق وجود دارد اما در ارتباط با رخدادهای مثبت، دیدگاه‌ها بسیار متفاوت است. برخی معتقدند علیرغم تلاش‌های کارگران و مطالبه‌گری‌های جدی، در سال گذشته هیچ اتفاق خوشایندی نیفتاده‌ است و کماکان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد، هرچند لولاهای زنگ‌زده‌ی این در قدیمی، چرخش اوضاع را از قبل هم کندتر کرده‌است.
کمتر از یک ماه از سال جدید نگذشته که نرخ صعودی ارز، ارزش دستمزد کارگران را بیش از همیشه کاهش داده‌است. در چنینی شرایطی چگونه می‌توان افزایش حدوداً بیست درصدی حداقل دستمزد را یک «امتیاز» تلقی کرد؟  بسیاری از فعالان کارگری معتقدند تا زمانی که فضای کلان اقتصاد ترمیم نشود و برای حفظ ارزش دارایی‌های مردم تلاشی صورت نگیرد، چانه‌زنی‌های مزدی در عمل نتیجه‌ی ملموسی نخواهد داشت.»
x

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر