بررسی معاملات نفتی رژیم ایران و تاراج سرمایه ملی – قسمت هشتم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در رابطه با نقش روسیه می‌گوید: «به نظر می‌رسد روس‌ها که پیش از این پروژه‌های زیادی را در آمریکای لاتین، عراق و... داشتند، اکنون بیشتر به سمت ایران سوق پیدا کرده‌اند. با توجه به این‌که شرکتهای روسی در بخش بالادست صنعت نفت به‌ویژه در حوزه ازدیاد برداشت توانمندی‌های خوبی دارند، امکان بهره‌مندی ایران از این ظرفیتها وجود دارد.»
از این‌روی است که پس برجام و انتخابات آمریکا و تهدیدات ترامپ و پس کشیدن شرکتهای بزرگ مثل بی‌پی و توتال و... نقش روسیه در امر سرمایه‌گذاری نفت بیش از بیش مطرح است و در این میان الگوی جدید قرارداد دولت روحانی روسیه را بیش از پیش راغب به سرمایه‌گذاری کرده هر چند آنها نیز به‌خوبی مشکلات حکومتی رژیم را می‌دانند و تضادهای حاکمیت را رصد می‌کنند بر همین اساس است که مدیر عامل لوک اویل روسیه الکسپروف گفت: «در مورد نوع سرمایه‌گذاری در طرح های نفتی ایران بررسیها در دست انجام است البته قراردادهای جدید نفتی ایران را هم مطالعه کردیم اما هنوز این قراردادها نهایی نشده است تا بتوانیم قضاوت کنیم».

مدیر عامل لوک اویل روسیه افزود «: با توجه به این‌که مقیاس این میادین بزرگ است باید شرایط و ملاحظاتی در قراردادها قید شود که منویات مجلس، دولت و وزارت نفت ایران را برآورده کند از این رو امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم تأییدیه‌های مورد نظر را دریافت کنیم».
تا جاییکه محرمانگی اجازه داده و اطلاعات منتشر شده در مطبوعات، روسیه تاکنون قراردادهای زیادی را با رژیم بر اساس الگو جدید یا ”بیع متقابل پیشرفته ”بسته است. و تاکنون مشخص شده است که:
به گزارش خبرگزاری "رویترز"، علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: "ما هفت قرارداد نفتی با شرکتهای بین‌المللی جهان از جمله او ام وی، توتال، لوک اویل و پرتامینا منعقد کرده‌ایم".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر