نفتگران در انقلاب 57 –خاطراتی از نفتگران تهران قسمت هفتم


بلاخره ساواک بعد از سالها آزار و شکنجه و کشتار منحل شد و بختیار قول ها داد که اله و بله میکند اما کار از کار گذشته بود و آب رفته به جوی بر نمیگشت. حالا شعار در کوی و برزن آزادی زندانیان سیاسی بود و بختیار قولش را داده بود و از طرفی عده ای از کارکنان ادارات نفت کارشان را ترک کرده بودند و آنها اعضای ساواک بودند وکم هم نبودند،بخشی از روسای بالا چه میخواستند چه نمیخواستند عضو ساواک محسوب میشدند و گزارش کارکنانشان را به ساواک میدادند.

بعنوان مثال وقتی من در سال 1355 به اهواز منتقل شده بودم رئیس اداره به ساواک خدمت میکرد، و علیه من گزارش کرده بود . کارکنان نفت اضافه حقوق سالانه دریافت میکردند و هر سال بودجه ای برای هر اداره در نظر گرفته میشد و رئیس اداره طبق فرمولی گزارش هر کارمند را تهیه و بر مبنای آن اضافه حقوق داده میشد و طبعا دردانه ها بیشتر میگرفتند تا افراد دیگر و در 4 رده تنظیم میشد و 6% الی 20% برآورد میشد و آن سال به من 1% منظور شده بود یعنی خارج از کادر 4 پایه چرا !!؟ چون رییس ساواکی 2 رتبه از من کم کرده بود ودر پست خیلی پائینتر گذاشته بود چون من اعتصاب کرده بودم .


این قبیل روسا و کارمندان از ترس کارکنان فرار کرده و ترک اداره کرده بودند. از دی ماه 57 کوچ خارجی ها هم شروع شده بود و دسته دسته به کشورشان بر میگشتند و همراه اینها خیلی ها نیز پولهایشان را به خارج منتقل و خود نیز عازم بودند که متاسفانه کاری از دست ما برنمیآمد و فقط نظاره گر بودیم تنها به افشاگری بسنده میکردیم . عملا اداره خدمات نفت در مناطق نفت خیز و در تهران از کار افتاده بود و تولید قطع شده بود.

درگیری كارجويان عسلویه در اداره اشتغال منطقه ویژه این شهرستان

روزیکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷، كارجويان عسلویه در اعتراض به بیکاری جوانان بومی با کارگزاران در اداره اشتغال منطقه ویژه این شهرستان در گیر شدند و به زد و خورد پرداختند.

لازم به یادآوری است، جوانان بومی پارس جنوبی کمپینی از جوانان جویای کار در فضای مجازی راه اندازی کردند و خواسته خود را اشتغال در پروژه های پالایشگاهی و پتروشیمی این منطقه می اعلام و خواستار رسیدگی مسئولان به معضل بیکاری در کنگان و عسلویه هستند.

با توجه به وعده هایی که به بومیان، برای جذب نیرو داده شده است (طبق مصوبه ۵۰) اما این مصوبه بدون هیچگونه ضمانت اجرایی رها شده و حتی افرادی از نیروهای بومی که شاغل در منطقه می باشند و اکثراً در مشاغل سطح پایین مثل کارگری، حراست، آبدارچی و خدماتی به کار گرفته می شوند را هم بدون دلیل مشخص و به راحتی اخراج می‌کنند.

عدم بکارگیری جوانان و نیروهای کار این مناطق سبب میشود تا آنها موطن خود را ترک کرده و برای اشتغال به شهرها و استان های دیگر بروند.

خوب است بدانیم عسلویه واقع در جنوب شرقی ترین نقطه استان بوشهر یکی از مناطق مهم کشور از نظر انرژی و ذخایر گازی موجود در آن است. ذخایری که ۸ درصد گاز کل جهان و بیش از ۴۸ درصد گاز کل ایران برآورد می شود. این یک حقیقت و یک واقعیت غیر قابل انکار است که این بخش استراتژیک از کشور ، نقش مهمی در تپش قلب اقتصاد ایران ایفا می کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر