بررسی معاملات نفتی رژیم ایران و تاراج سرمایه ملی – قسمت دهم

در 22آذر 95: هیأت 600نفره‌ای از کشور روسیه وارد تهران شد تا در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تهران شرکت کنند لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران گفت: مسئولان دو کشور روسیه و ایران مذاکراتی در خصوص گسترش همکاریهای انرژی به‌خصوص در بخش نفت داشته‌اند و این رفت و آمدها و برگزاری جلسات و انجام مذاکرات ادامه دارد.
13آبان 95: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هرمز قلاوند در تشریح جزئیات قرارداد مطالعه مشترک زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی اکتشافی با شرکت لوک اویل روسیه، گفت: «چگونگی وضعیت نفت گیرهای هیدروکربوری و ساختارهای زمین‌شناسی زیرسطحی در غرب کارون و دشت آبادان یکی از موضوعات بسیار مهم با اولویت بالای شرکت ملی نفت ایران است که به مدیریت اکتشاف تکلیف شده است». قلاوند ارزش قرارداد جدید اکتشافی امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و لوک اویل روسیه را حدود ۶ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: «قرار است هزینه اجرای این پروژه توسط شرکت روسی تأمین شود».

در مقایسه با دیگر شرکتهای روسی، مذاکرات با شرکتهای گازپروم و لوک اویل از پیشرفت خوبی برخوردار است و احتمال امضای قرارداد نفتی، MOU و HOA با گازپروم و لوک اویل قوت گرفته است.
آخرین اخبار قراردادهای نفتی مربوط به آذرماه 95 است که بیان از واگذاری توسعه 7 میدان نفتی به شرکتهای روسی دارد. بر اساس این خبر، بیژن زنگنه پیش از آغاز مذاکرات پشت درهای بسته با الکساندر نوآک وزیر انرژی روسیه در تشریح مهمترین محورهای گفتگوهای دوجانبه نفتی و گازی در تهران گفت: «ایران از همکاری سازنده روسیه در اجلاس اوپک تشکر می‌کند».
این گفتگوها شامل موارد زیر است:
تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه دو میدان نفتی آب‌تیمور و منصوری با شرکت لوک‌اویل روسیه امضا شده است.
امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب با زابرژ نفت روسیه
تفاهم‌نامه دیگری هم برای انجام مطالعات توسعه میدان نفتی دهلران با تات‌نفت روسیه امضا شده است.
امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میادین نفتی چشمه خشک و چنگوله با شرکت گازپروم نفت امضا خواهد شد.
روس نفت روسیه با یک شرکت ایرانی برای توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان هم به توافق رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر