بررسی قرداد توتال – شركت پتروپارس- قسمت یکم

مقدمه:
رژيم در 12تيرماه96    براساس الگو جديد قرارداد هاي نفتي   با شركت توتال امضا كرد. مطابق اين الگو ميبايد يك شركت ايراني نيز بايد شركت داشته باشد. از اين رو شركت پتروپارس خارج از ريل مناقصه انتخاب گرديد و بعنوان شريك ايراني كنسرسيوم معرفي و به همراه شركت توتال و شركت چيني قرار داد را امضا نمود.
سابقه  شركت پترو پارس چيست؟
شرکت نفتی پتروپارس بهمن سال 76 با هدف اجرای پروژه‌های نفتی و در تاريخ 7 بهمن 1376 تاسيس گرديد و در حال حاضر 100%  سهام اين شركت متعلق به شركت NICO از شركت هاي وابسته به شركت ملي نفت ايران (NIOC) است.اين شركت در بخش عظيمي از توسعه ميادين نفتي شركت داشته و فعاليتهاي بين الملي دراكتشاف نفت منجمله در ونزوئلا دارد و اخيرا مجوز اكتشاف نفت در لبنان را نيز بدست آورده است. در يك دوره زماني در سال 2008-2009 تصميم فروش سهام اين شركت به قرارگاه خاتم و آستان قدس رضوي فروخته شود.  اما پس از مدتی به دلیل عدم اجرای تعهدات و معتبر نبودن اسناد بانکی، این قرارداد عملی نشد.


ملاحظه: شركت نفت  «نیکو» نام شرکت نفت ایران، مستقر در سوئیس است. دفتر مرکزی آن در لوزان است و یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌رود و معمولا به‌نام نیکو (NICO) شناخته می‌شود و مخفف نفت ایران اینترترید کمپانی است؛ شرکتی که بسیاری از مأموریت‌ها و مسئولیت‌های مهم نفتی کشور، شامل واردات بنزین و گازوئیل، فروش بخش عمده‌ای از نفت خام ایران و سوآپ نفت ایران را برعهده دارد. این شرکت سال ١٩٩١ در بندر جرسی انگلستان تأسیس شد و در سال ٢٠٠٣، دفتر مرکزی آن به لوزان منتقل شد. نیکو سال ۲۰۱۲، از سوی ایالات متحده آمریکا در فهرست تحریم قرار گرفت و وزارت خزانه‏داری این کشور از نیکو به‌عنوان «سکاندار اصلی دور زدن تحریم ها» نام برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر