بررسی قرداد توتال – شركت پتروپارس- قسمت سوم

دخالتهای سپاه و دامن زدن به جنگهاي منطقه اي در عراق ، سوريه ،يمن و درمابقي كشورها هزينه سنگيني را در بردارد و به اين هزينه بايد دزدي و چپاول و انباشته كردن حسابهاي بانكي را دلار اضافه كرد. در دولت قبلي روحاني متعهد شده بود كه بدهی خود را در حدود ٣ الی ٤ میلیارد دلار را به سپاه بپردازد كه هيچگاه اينكار را نكرد. ....  ولي در دولت دوازدهم سپاه با متوسل شده به خامنه اي به توافقات محرمانه مالي زير با دولت روحانی دست يافت.
1. دولت   بدهی خود را در حدود ٣ الی ٤ میلیارد دلار را در سه ماهه  اول سال96  باید به سپاه پرداخت کند.
2. در ابتدای قرار داد توتال در پارس جنوبی سپاه توقع داشت كه بعنوان يكي از طرفهاي قرار داد وارد اين پروژه بشود در اين حالت حدود 20 درصد از سود اين پروژه  حدود 4.7 ميليارد دلاري نصيب وي ميشد. ولي در همين زمان بحث لايحه تحريم سپاه در كنگره و سنای آمریکا در حال گردش بود و بدليل اينكه سپاه قرار بود در ليست تحريم هاي آمريكا قرار بگيرد نميتوانست وارد اين قرارداد بشود و شركت نفت  پتروپارس كه زير مجموعه شركت نفت  نيكو  است و اساسا براي دور زدن تحريم ها تاسيس شده بود به عنوان طرف ايراني وارد قرارداد شد.
3.  در آخرين هماهنگي براي حل وفصل اختلافات سپاه و دولت  و پاسخ دولت به درخواستهاي سپاه در زمنيه اقتصاد برگزار شد ، عطف به لايجه قانوني تحريم كه ديگر توسط ترامپ هم امضا شده بود. قرار بر اين شد كه سپاه خود يكي از شركت هاي نفتي سود ده زير مجموعه شركت ملي نفت را انتخاب كند و آنرا رسما به اسم خود كند ولي چون نميتوانست اين مهم را به ثبت برساند توافق شده بود كه شركت با همان وضعيت قانوني و زير پوشش دولت بماند تا مشمول تحريمهاي آمريكا نشود. ولي تمام سود حاصله از كار شركت به سپاه داده شود. از اين رو سپاه، شركت پترو پارس را كه يكي از معتبر ترين شركتهاي بالادستي نفت وانرژي در ايران است انتخاب كرد و با حضور خامنه اي دولت توافق كرد كه 40 درصد سود حاصل شركت پتروپارس را به حساب سپاه واريز نمايد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر