بررسی قرداد توتال – شركت پتروپارس- قسمت دوم

اختلافات سپاه و دولت درمورد قرار داد توتال:
يكي از اختلافات جدي سپاه و دولت در مورد قرارداد توتال وندادن سهم به سپاه  در مقطع انتخابات اردیبهشت 96 در قرارداد توتال بود. و بطورعلني اين موضوع مطرح ميشد.يكي از مهره هاي رژيم و تحليلگر اقتصادي در اين رابطه ميگويد:
  چرا دولت در قرارداد نفتی منعقد شده ایران با توتال، بخش خصوصی را به بازی نگرفته و فقط رانت ویژه ای را در اختیار یک شرکت دولتی قرارداده و برای آن شرکت خاص فضای کار کلان را باز کرده است؟ اگر سپاه همه کارۀ اقتصاد ایران میباشد و رقیب اصلی بخش خصوصی است پس چرا دولت، سپاه را هم به بازی نگرفته و در قرارداد نفتی ایران با توتال هیچ سهمی را به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) نداده است؟ مگر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) کوچکتر و ناتوان تر از شرکت پتروپارس میباشد؟ چرا برای انتخاب تنها پیمانکار داخلی، ترک تشریفات مناقصه صورت گرفته و این حق از دیگر مجموعه های اقتصادی سلب شده است.
ولي آنچه به فضاي بعد از انتخابات و تعيين تكليف دولت و وزرا بر ميگردد اين فضاي آرام شده است و در رسانه هاي ديگر اين اختلاف برجسته نيست. دليل اين مسئله را بايد در زد وبند در تشكيل كابينه و توافقات روحاني با سپاه با دخالت خامنه اي ارزيابي كرد.  اين توافقات به يكي از اختلافات جدي سپاه و روحاني كه مسئله اقتصادي و دست اندازي سپاه به منابع مالي ايران است مربوط ميشود. واقعيت ماهيت اين اختلاف را در هزينه اي كه سپاه در دخالت در كشورهاي منطقه ميكند، ميتوان جست.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر