مروری بر اعتصاب بزرگ و گسترده کامیون‌داران ایران

مروری بر اعتصاب بزرگ و گسترده کامیون‌داران ایران
 بزرگ‌ترین اعتراض و اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون‌داران در سراسر کشور از روز سه شنبه اول خرداد ماه ۱۳۹۷ با شعار «حق دادنی نیست، بلکه گرفتنی است» آغاز شد. وسعت و دامنه مشارکت رانندگان و کامیون‌داران در این حرکت و همزمانی اعتصاب، بطور غیرقابل وصفی تحسین برانگیز بود.
در این اعتصاب سراسری کامیونداران با ۶۰۳ حرکت اعتراضی در ۲۸۵ شهر رکورد جدیدی را در اعتراضات سراسری داشتند.آنها در اعتراض به وخامت وضعیت معیشتی خود، پایین بودن کرایه بار، بالا بودن هزینه‌های لجستیکی و قسط‌های خودرو دست به اعتصاب زدند و از حرکت و بارگیری خودداری کردند.
شهرهایی كه رانندگان خودروهای سنگین و كامیونداران در آنها دست به اعتصاب زدند، عبارت بودند از:
 مهاباد، بوکان و ارومیه و سلماس در استان آذربایجان غربی، تبریز و مرند در استان آذربایجان شرقی، کنگاور در استان کرمانشاه، دهگلان و سنندج در استان کردستان، اصفهان، شهرضا، مبارکه، زرین شهر، لنجان، محمد آباد قهاباد و نوگوران، نجف آباد، کاشان، ورزنه، نائین، در استان اصفهان، ایوان در استان ایلام، مشهد، سبزوار، تربت جام، تربت حیدریه، فریمان، گناباد، کاریز تایباد، نیشابور، بجستان در استان خراسان رضوی، بجنورد، جاجرم، گرمه و شیروان در استان خراسان شمالی، بیرجند در استان خراسان جنوبی، شهر کرد و سفید دشت بروجن در استان چهار محال و بختیاری، باغملک، دزفول، آبادان، بهبهان، اندیمشک در استان خوزستان، زنجان در استان زنجان، خاش و زابل در استان سیستان و بلوچستان، شاهرود در استان سمنان، شیراز، آباده، ارسنجان، مرودشت، کوار، جهرم، سعادت شهر، زرین دشت، فسا و بیکدل در استان فارس، قزوین و ضیاء آباد در استان قزوین، زرند، بم، رفسنجان، سیرجان، کرمان و شهر بابک در استان کرمان، گنبد کاووس در استان گلستان، بندر انزلی در استان گیلان، ساری و نوشهر در استان مازندران، اراک و ساوه در استان مرکزی، بندر لنگه و بندرعباس در استان هرمزگان، شهر همدان در استان همدان، اردکان و محمد آباد در استان یزد و شهرستان بوشهر در استان بوشهر.
نیروهای حکومتی برای ایجاد تفرقه در بین رانندگان و به شکست کشاندن این اعتصاب سراسری، به ترفندهای مختلفی متوسل شدند. منجمله در برخی از شهرها مانند اصفهان وعده بالا بردن قیمت کرایه بار به آنان دادند اما رانندگان نپذیرفته و کماکان بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به تمامی خواسته های خود اصرار کردند.
در بندرانزلی اطلاعیه یی را با امضای مدیریت انجمن صنفی رانندگان و انجمن صنفی شرکتها به دیوار نصب کردند که کرایه حمل کالا از بندرانزلی به تمامی نقاط تا ۱۲درصد و کرایه حمل محموله های فله تا ۱۷درصد افزایش یافته است. اما اعتصابگران بی اعتنا به این ترفندها به اعتصاب خود ادامه دادند.
در هفتمین روز اعتصاب در تهران رانندگان با شعارهای نترسید نترسید ما همه با هم هستیم، پایانه حمل بار را تعطیل کرده و از بارزدن خودداری کردند.
 گروهی از نمایندگان مجلس در هراس از عواقب وضعیت وخیم معیشتی رانندگان كامیون اعتراف کردند: «بیش از ۵۰۰ هزار راننده در سطح کشور اظهار نارضایتی و بعضا در بعضی شهرها تجمع» می‌كنند (رادیو حکومتی فرهنگ – ۶خرداد)
 در هفتمین روز از اعتصاب صدها راننده کامیون که در صفی طولانی به سمت شیراز در حرکت بودند و قصد پیوستن به اعتصابگران این شهر را داشتند مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند که بر اثر آن دهها تن بازداشت شدند.
 در کنگاور عوامل اطلاعاتی و مأموران نیروی انتظامی به ترفندهای مختلفی برای شکستن اعتصاب رانندگان متوسل شدند.
 در بندرعباس نیز اعمال فشارها و اقدامات سرکوبگرانه نیروی انتظامی به درگیری با اعتصابگران منجر شد.
 دوشنبه شب ۶ خرداد ۹۷، در اصفهان صدها راننده اعتصابی در کارخانه سیمان سپاهان از بارگیری کامیونها تحت حفاظت نیروی انتظامی جلوگیری کردند. مأموران نیروی انتظامی با تیراندازی هوایی در صدد پراکنده ساختن اعتصابگران برآمدند.
 در نهمین روز از اعتصاب سراسری کامیونداران و رانندگان ماشینهای سنگین، در شهر دورود (استان لرستان) شماری از کامیونداران که حاضر به بار زدن نبودند بازداشت شدند.
 در امیرآباد (استان مازندران) نیروهای امنیتی به اعتصابگران حمله کردند و شماری از آنها را دستگیر کردند.
 در زرین شهر (استان اصفهان) گارد ضد شورش برای پراکنده ساختن رانندگان و کامیونداران اعتصابی که در میدان تره بار تجمع کرده بودند به صحنه تهاجم کردند كه با تهاجم متقابل اعتصابیون وادار به فرار شدند.
 در خرمدره (استان زنجان) مأموران نیروی انتظامی قصد کندن پلاک کامیونهای اعتصاب کنندگان را داشتند که با مقاومت رانندگان مجبور به عقب نشینی شدند.
 این اعتصاب در حالی صورت گرفت که حتی مسئولین حکومتی نیز بر ظلم و فشاری که روی کامیونداران و رانندگان ماشینهای سنگین می آید اذعان میکنند، به طور مثال، رضا انصاری عضو مجلس از داراب، با اشاره به ادامه اعتصاب رانندگان كامیون گفت «تا زمانی که ما تبعیض‌ها را از بین نبریم، رانندگان راضی نمی‌شوند… متأسفانه از برخی شرکت‌های حمل بار کمیسیون‌های اضافی دریافت می‌شود و برخی مواقع فساد پنهانی شکل می‌گیرد…. رقم بیمه رانندگان هم اخیرا دو برابر شده که منصفانه نیست…»
 این اعتصاب در برخی مناطق تا پانزده روز ادامه داشت.
 در جریان اعتصاب سراسری کامیون‌داران، زمینه‌ای برای اعتراضات دیگر اقشار ناراضی جامعه فراهم شد. از جمله می‌توان به اعتصاب رانندگان اتوبوس‌های شهری، مینی‌بوس‌داران و رانندگان تاکسی در برخی شهرها اشاره نمود.
 این حرکت اعتراضی تا همین‌جا به بزرگ‌ترین اعتصاب‌سراسری کارگری سازمان‌دهی شده به کمک شبکه‌های اجتماعی در کشور ما تبدیل شده است که افق‌های جدیدی برای حرکت در مسیر اعتراض و اعتصاب‌ سراسری سایر بخش‌های کارگری و دیگر اقشار را گشود.
حمایت ها:
 – فدراسیون جهانی حمل و نقل که نماینده بیش از ۱۹ میلیون کارگر صنعت حمل و نقل از ۱۴۰ کشور جهان است، از اعتصاب کامیون داران ایران حمایت کرد. این فدراسیون در بیانه اش اعلام کرد که با رانندگان کامیون در ایران همبستگی کامل دارد. نوئل کوآرد، ریاست بخش حمل و نقل زمینی این فدراسیون، گفت: «رانندگان کامیون همراه با اغلب ایرانیان از اثرات تورم و افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و درآمد کافی برای اداره زندگی شان را ندارند.»
– اتحادیه بین‌المللی رانندگان کامیون‌های باری آمریکای شمالی از کامیون داران اعتصابی ایران حمایت کرد. این اتحادیه که نماینده یک میلیون و ۴۰۰ هزار راننده کامیون‌های باربری در ایالات متحده و کانادا است با ارسال نامه‌ای خطاب به دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا، نوشته‌است که با برادران و خواهران اعتصابی خود در ایران ابراز همبستگی می‌کند.
– گروهی از رانندگان ایالت ویرجینیا در آمریکا از اعتصاب کامیون داران و رانندگان در ایران حمایت کردند.
x

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر