گزارشي از وضعيت اهالي و كارگران نفت و گاز در شهرستان لامرد



گزارشي از وضعيت اهالي و كارگران نفت و گاز در شهرستان لامرد

شهرستان لامرد يكي از مناطق مهم مراكز نفت و گاز كشور ميباشد كه بسياري از منابع نفت و گاز و صنايع مربوطه در نزديكي آن قرار دارد. مطابق آمار حكومتي اين شهرستان داراي 100 هزار نفر ساكن ميباشد.
عده محدودي از اهالي اين شهرستان در صنايع نفت و گاز كار ميكنند بجز  اکثریت مردم از راه خرید فروش جنس هایی مثل یخچال و تلوزیون ودیگر لوازم خانگی  امرارومعاش میکنند.که رژیم اسم آن را قاچاق گذاشته و در این سالیان به همین بهانه تعداد زیادی از جوانان اين شهرستان را کشته است.
کارگرانی که درشرکتهاي نفت و گاز اين شهرستان کار میکنند عمدتا از استانهای خوزستان و چهارمحال وبختیاری وتعدادزیادی کارگر بلوچ هم هستند که به عنوان کارگر روزمزد به کارگرفته میشوند وبه دلیل بلوچ بودن، توسط اين شركتها استخدام نمیشوند.
لامرد با وجود داشتن داشتن صنایع نفت و گاز گسترده اما درامد هرخانواده تقریبا چهار نفری زیر یک میلیون و200 هزارتومان است که میشود 50 درصد زیر خط فقر وحتی در اکثریت روستاهای ان خانه ها گلی وبسیار قدیمی است و تقربا ایمنی ان به صفر درصد میرسد.
وضعیت در کمپ هایی که محل استراحت کارگران صنايع نفت و گاز است بسیار اسفناک میباشد و شرایط غیر بهداشتی خیلی بدی ان جا حاکم است خصوصا در کمپ هایی که کارگران روزمزد یا قراردادی هستند وهمینطور در محل های که کارگران اسکان دارند.
 در محل کار انها به هیچ عنوان ایمنی رعایت نمیشود ودراین سالیان تعداد زیادی کارگر به دلیل نبود ایمنی جان خود را از دست داده اند وهیچ کس هم جواب خانواده کارگران را به دلیل نداشتن قرادادهای قانونمند و رسمي نمیدهد.
درشهرستان لامرد فقط چند کمپ درنزدیکی پالایشگاه برای کارمندان رسمی هست و یکی دو تا کمپ هم برای کارگران قرادادی وجود دارد، اما كارگران اکثرادرخانه های اجاره ای به صورت جمعی و شرايط غير انساني درتعداد زیاد زندگی میکنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر